Nederlands Deutsch Fran├žais English

de Gouden Krul

Doel van dit project is om te laten zien aan burgers en consumenten hoe mooi de varkenshouderij eigenlijk is!


NVV: De Gouden Krul

Beeldvorming is een essentieel onderdeel van een goede PR. Goede en mooie beelden blijven beter hangen dan een tekst, hoe goed ook geschreven. Helaas wordt meestal de beeldvorming over de varkenshouderij verkeerd weergegeven in diverse media. Veelal komt de varkenshouderij in het nieuws als er iets negatiefs is te melden. Hierbij worden vaak bewust of onbewust verkeerde en/of schokkende beelden getoond, die bovendien dikwijls verouderd zijn.
Dit is onterecht want de varkenshouderij heeft de zaken goed voor elkaar. Mensen die een bezoek brengen aan een varkenshouderij of een van de vele zichtstallen, ervaren zelf dat de werkelijkheid heel anders is dan het beeld dat in de media wordt geschetst. Doel van dit project is om te laten zien aan burgers en consumenten hoe mooi de varkenshouderij eigenlijk is!


Mooiste varkensbedrijf
Door het project 'De Gouden Krul' laat de varkenshouderij zich door middel van mooie reportages van een positieve kant zien. Via deze verkiezing zijn we op zoek naar het allermooiste varkensbedrijf dat zich heeft aangepast aan de omgeving. Het project wordt opgezet als een verkiezing via internet.

Als eerste stap worden vanuit de gehele varkenssector mensen/bedrijven benaderd om zich op te geven voor de verkiezing. Kandidaten kunnen zichzelf aanmelden, maar ook door vrienden, kennissen, familie, collega’s en vertegenwoordigers in de varkenshouderij worden opgegeven. Dit kan door een e-mail te sturen naar info@degoudenkrul.nl vergezeld met een mooie foto van het varkensbedrijf en een motivatie waarom juist dit bedrijf het mooiste is van Nederland. Aanmelden kan tot 1 juli 2012.

Vanuit alle kandidaten wordt er door een jury een drietal finalisten bepaald. De jury bestaat uit de Sector PR commissie van de NVV, aangevuld met twee personen met elk hun eigen vakkennis op gebied van landinrichting. Bij deze drie finalisten wordt er een mooie fotoreportage van het bedrijf gemaakt welke vervolgens op de site wordt geplaatst. Het uitvoeren van deze fotoreportage gebeurt door een zeer bekwame fotograaf.

De volgende stap bestaat uit het motiveren van burgers om een bezoekje te brengen aan de site. Deze campagne zal voornamelijk online gevoerd gaan worden waarbij optimaal gebruik wordt gemaakt van de nieuwste inzichten van social media. De bezoekers kunnen vanaf 1 september 2012 van alle drie de finalisten een mooie reportage bekijken en vervolgens een keuze maken. De campagne loopt tot 1 maart 2013.

De uiteindelijke winnaar van de verkiezing wordt uiteraard diegene met de meeste stemmen en deze winnaar wordt een soort ambassadeur voor de varkenssector. De winnaar van de verkiezing ontvangt De Gouden Krul.

De Gouden Krul is een project gefinancierd uit het gezamenlijke PR-activiteitenbudget van het Productschap Vee en Vlees. De Gouden Krul wordt ondersteund door LTO en uitgevoerd door de NVV.